Κυριακή, 9 Οκτωβρίου 2011

ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΗΜΕΡΑ

Η δημοκρατία έχει τρία κύρια γνωρίσματα. Τα τρία γιώτα. Ισοκρατία, Ισηγορία και Ισονομία.
Ενα πολίτευμα που δεν έχει τα χαρακτηριστικά αυτά, δεν μπορεί να ονομαστεί δημοκρατία.
Εχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε αν το σημερινό πολίτευμα της Ελλάδας έχει τα τρία αυτά γνωρίσματα...


Ισοκρατία σημαίνει ίση δύναμη της ψήφου για όλους τους πολίτες. Ισα πολιτικά δικαιώματα. Μπορεί σήμερα, η ψήφος των πολιτών να έχει την ίδια ισχύ με την ψήφο των πολιτικών, όμως ο εκλογικός νόμος που πριμοδοτεί το πρώτο κόμμα με έδρες από ψήφους κομμάτων που δεν μπήκαν στη βουλή, από άκυρα και από λευκά ψηφοδέλτια, καταστρέψει την ισοκρατία.  Η ισοκρατία καταστρέφεται και όταν ψηφίζουν αλλοεθνείς ψηφοφόροι που δεν ανήκουν στο εκλογικό σώμα, ή αγοράζονται ψήφοι άλλων ψηφοφόρων, ή όταν οι ψήφοι ανταλλάσσονται με διορισμούς και πόστα από την ολιγαρχία που ελέγχει το κράτος και τη δημόσια περιουσία σαν να είναι τσιφλίκι της.

Ισονομία σημαίνει ισότητα των πολιτών απέναντι στους νόμους η οποία προφανώς δεν υπάρχει σήμερα στην Ελλάδα, αφού ο νόμος περι ευθύνης υπουργών και η βουλευτική ασυλία την αναιρεί, ενώ τα παραδικαστικά κυκλώματα και το άρρωστο κομμάτι του δικαστικού σώματος μόνο ισονομία δεν εξασφαλίζουν.

Ισηγορία είναι το δικαίωμα που έχουν όλοι οι πολίτες να αγορεύουν στην Εκκλησία του Δήμου. (Ιση πρόσβαση στο βήμα).

Σήμερα, που ο λαός αποφασίζει σε επίπεδο εθνικό, το βήμα στην εκκλησία του δήμου είναι η τηλεόραση. Είναι ο μόνος τρόπος να απευθυνθεί κανείς σε όλους τους Ελληνες και είναι είναι μακράν το πιο δυνατό μέσο επικοινωνίας. Σήμερα όμως, αν καταφέρει να ανέβει κάποιος στο βήμα και εκφράσει απόψεις αντίθετες με τις επιθυμίες της ολιγαρχίας, θα δεχθεί αμέσως επίθεση από τους παπαγάλους δημοσιογράφους και τους κόρακες  καθηγητές που καραδοκούν, οι οποίοι θα προσπαθήσουν να τον γελοιοποιήσουν και να τον παρουσιάσουν ως γραφικό καταστροφολόγο. Το βήμα σήμερα είναι πλήρως ελεγχόμενο. Αν δεν τα καταφέρουν οι παπαγάλοι και οι κόρακες, υπάρχει και το διαφημιστικό διάλειμμα, ενώ σαν έσχατη λύση η διακοπή της εκπομπής.

Αν στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε μια ομάδα ανθρώπων γύρω από το μάρμαρο που λεγόταν βήμα και δεν επέτρεπε να μιλήσει κανείς άλλος εκτός από αυτούς που εκφράζουν τις δικές τους απόψεις και γελοιοποιούσαν κάθε άλλον πολίτη που προσπαθούσε να μιλήσει ή και τον κατέβαζε με τη βία από το βήμα, σήμερα δε θα μιλούσαμε για την αρχαία Ελληνική δημοκρατία. Θα μιλούσαμε για ένα ολιγαρχικό πολίτευμα το οποίο έλεγχαν οι λίγοι που έλεγχαν την πρόσβαση στο βήμα.
Σήμερα συμβαίνει ακριβώς αυτό, αλλά το πολύ χαμηλό επίπεδο πολιτικής παιδείας  μας δε μας επιτρέπει να το αντιληφθούμε. 
Διότι σήμερα δυστυχώς, το πολίτευμα είναι ολιγαρχικό. Λίγοι εκλεκτοί, αυτοί που εξυπηρετούν πιο δουλικά τα συμφέροντα των ισχυρών, έχουν πρόσβαση στο βήμα. Απλώς οι ολιγάρχες ονομάζουν το πολίτευμα δημοκρατία για να κοιμόμαστε ήσυχοι. Η ελίτ μας παραχώρησε μερικά δημοκρατικά δικαιώματα (όπως το δικαίωμα να γράφω αυτά που γράφω χωρίς να κινδυνεύει - προς το παρόν - η ζωή μου) τα οποία μπερδεύουμε με τη δημοκρατία. Αδυνατούμε να αντιληφθούμε ότι είναι άλλο πράγμα το πολίτευμα της δημοκρατίας και άλλο πράγμα τα δημοκρατικά δικαιώματα.
Το σύνταγμα μας δίνει το δικαίωμα του "εκλέγειν" και του "εκλέγεσθαι". Το πρώτο το έχουμε και το ασκούμε. Το δεύτερο, το έχουμε θεωρητικά, αλλά χωρίς πρόσβαση στο βήμα δεν το έχουμε. Και τα νέα κόμματα δεν εμφανίζονται στο βήμα. Μόνο τα παλιά, γνωστά και αξιόπιστα  Υπηρετείς και ανεβαίνεις. Βγαίνεις από το μαντρί και σε τρώει ο λύκος. Οι μέτριοι υπηρετούν τα συμφέροντα της ελίτ καλύτερα από τους άριστους. Γι αυτό, οι κομματικοί μηχανισμοί, γεμάτοι από συμφεροντολόγους και τυχοδιώκτες, απωθούν τους άξιους από την ενασχόληση με τα κοινά, φιλτράρουν τους μέτριους και τους δουλικούς, τους προωθούν και μας τους εμφανίζουν κάθε τέσσερα χρόνια για να διαλέξουμε τι χρώμα υπαλλήλους της ελίτ θα ψηφίσουμε. Το ολιγαρχικό σύστημα διαθέτει όλα τα χρώματα και οι αποχρώσεις. Βαθύ μπλέ, σκούρο πράσινο, πράσινο λαχανί, μαύρο, κόκκινο, ροζέ. Διαλέγεις και παίρνεις. Οτι και να πάρεις, έτσι κι αλλιώς το ίδιο είναι.
Αυτούς που μας κυβερνάνε, τους επιλέγουμε, αλλά τους επιλέγουμε μεταξύ των ανίκανων που έχουν φιλτραριστεί στους κομματικούς βόθρους. Η κομματοκρατία έχει ποτίσει ολόκληρη τη χώρα από άκρη σε άκρη, σε όλες τις εκφάνσεις της δημόσιας ζωής για να εξυπηρετούνται τα συμφέροντα των λίγων. Και αυτόν τον τρόπο λήψης αποφάσεων, μας τον εμφανίζουν σαν τον μόνο τρόπο να καθορίσουμε τα κοινά. 
Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι.

Υπάρχει και η Δημοκρατία.

ΘΑΛΑΜΟΦΥΛΑΚΑΣ

11 σχόλια:

  1. καλημέρα σας. τυχαία διάβασα το ανωτέρω άρθρο και ένοιωσα χαρά. Διότι τα τελευταία χρόνια αισθάνομαι ότι, ή οι άνθρωποι γύρω μου ζουν εκτός πραγματικότητας, ή εγώ δεν καταλαβαίνω τι συμβαίνει, μια και όταν χρονια τώρα μιλάω για 'ολιγαρχία' και 'νεο-φεουδαρχισμό', με κοιτούν περίεργα. έχω δημοσιεύσει παρόμοια με το άνωτέρω άρθρο στην δραμινή τοπική ιστοσελίδα www.dramina.gr.
    http://www.dramina.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1453:-2009&catid=62:2009-10-13-20-25-02&Itemid=98
    φυσικά, οι δημοσιεύσεις συνεχίζονται μεχρι σήμερα.
    Αντώνης Αναστασιάδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ενδιαφέρον άρθρο και ενδιαφέρουσα ερώτηση...Συμφωνώ με πολλά, διαφωνώ με άλλα... Ένα απ' αυτά που διαφωνώ είναι πάντως ο τρόπος που αναλύεις την Ισηγορία. Στην ΑΘήνα αγόρευαν και αποφάσιζαν μόνο οι Πολίτες Αθηναίοι, και όχι όλος ο λαός. Αυτοί ήταν η ανώτερη τάξη, η ελιτ της Αρχαίας Αθήνας, άνθρωποι μορφωμένοι, με επίπεδο και 'παιδεία'. Σήμερα ψηφίζουν όλοι οι Έλληνες...Από τη γιαγιά στο τελευταίο χωριό μέχρι τον πιό 'μορφωμένο'. Κι επειδή ξέρουμε όλοι σε τι κοινωνία ζούμε, και με τι κριτήρια αποφασίζουν και ψηφίζουν οι περισσότεροι, αυτό είναι καθαρά αντιδημοκρατικό χαρακτηριστικό. Δυστυχώς αυτό που πάσχει η κοινωνία μας πάνω από όλα είναι η έλλειψη 'πολιτικής παιδείας', της συνείδησης δηλαδή ότι είμαστε πολίτες μιάς συλλογικότητας που έχει κανόνες, δικαιώματα και υποχρεώσεις, ίσες για όλους, και ότι κάνω ΕΓΩ αργά ή γρήγορα θα ωφελήσει ή θα βλάψει και τον διπλανό μου. Δυστυχώς το επίπεδο των Ελλήνων ( αλλά και των περισσοτέρων λαών ) είναι πολύ χαμηλό σε αυτό το κομμάτι,και η δημοκρατία δεν μπορεί ποτέ να ανθίσει με αυτές τις συνθήκες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στην αρχαία Αθήνα αγόρευαν και αποφάσιζαν μόνο οι Πολίτες Αθηναίοι και όχι όλος ο λαός όπως πολύ σωστά αναφέρεις,αν ψήφιζαν οι δούλοι-μέτοικοι απλά θα είχαμε αλλοίωση του εκλογικού αποτελέσματος...έτσι απλά....Επίσης το ότι όλοι οι Αθηναίοι ήταν μορφωμένοι είναι μύθος...οι περισσότεροι ήταν αγρότες....όσο για το έλλειψη 'πολιτικής παιδείας' αυτό είναι αλήθεια αλλά δεν φταίει ο πολίτης γιαυτό,φταίει η άρχουσα τάξη που τον κρατάει σε ύπνωση εδώ και χιλιάδες χρόνια...Επίσης λέτε ( Δυστυχώς το επίπεδο των Ελλήνων αλλά και των περισσοτέρων λαών είναι πολύ χαμηλό σε αυτό το κομμάτι,και η δημοκρατία δεν μπορεί ποτέ να ανθίσει με αυτές τις συνθήκες).... πριν εμφανιστεί στην Πνύκα ο Εφιάλτης ο Αθηναίος και εγκαταστήσει την πραγματική Δημοκρατία 462πχ(άμεση δημοκρατία)η Αθήνα όπως και άλλες πόλεις-κράτη και κράτη,αυτοκρατορίες ήταν όλες βυθισμένες σ ένα δουλοκτητικό καθεστώς... που κανένας δεν περίμενε να αλλάξει...ούτε καν το φανταζόταν...αλλά τελικά έγινε αυτό που έγινε....ο χρυσός αιώνας!!

      Αristomenis

      Διαγραφή
  3. Δεν καταλαβαίνω με τι διαφωνείς. Φυσικά και ψήφιζαν μόνο οι Αθηναίοι πολίτες. Ομως δικαίωμα ψήφου είχαν ΟΛΟΙ οι Αθηναίοι πολίτες (περίπου 350.000), ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης ή μορφωτικού επιπέδου. Δεν ετέθη ποτέ θέμα ελίτ. Η οικονομική ελίτ κατείχε το αξιωμα του στρατηγού μέσω της χορηγίας και κανένα άλλο δημόσιο αξίωμα.

    Εννοείται ότι δεν ψήφιζαν οι μέτοικοι (που δεν ήταν Αθηναίοι πολίτες) και οι δούλοι.

    Το θέμα της ανάρτησης πάντως δεν ειναι αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΜΟΛΙΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΑ ΟΤΙ ΔΙΑΓΡΑΨΑΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑ.ΣΥ.Α.

    Η ΠΟΛΥ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΑΣ ΕΧΕΙ ΠΕΙΡΑΞΕΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΝΕΧΕΣΤΕ ΑΛΛΗ ΓΝΩΜΗ ΠΑΝΤΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ ΦΕΡΟΜΕΝΟΙ

    ΜΕ ΤΙΣ ΥΓΕΙΕΣ ΣΑΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δημοκρατία δεν είναι το δικαίωμα του καθενός να κουτσουλάει την ανάρτηση με σχόλια άσχετα με το θέμα της.

      Αν έχετε να κάνετε οποιαδήποτε παρατήρηση πάνω στο θέμα της ανάρτησης, πολύ ευχαρίστως να την παραθέσετε και να είστε σίγουρος ότι δε θα διαγραφεί.

      Σχόλια με άσχετες ανοησίες και συνδέσμους σε περίεργα site θα τα διαγράφω.

      Αλλο πράγμα η δημοκρατία, άλλο το τρολάρισμα.

      Διαγραφή
  5. Η άμεση δημοκρατία (με κάποιους κανόνες βέβαια) σε έναν λαό με παιδεία και καλλιέργεια -πχ. στους Αρχαίους Έλληνες- μπορεί να δουλέψει και να είναι ευεργετική - ως μελλοντικός στόχος είναι χρήσιμος. Σήμερα όμως, χωρίς παιδεία και με έναν λαό έτοιμο να φάει ο ένας τις σάρκες του άλλου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνούμε πως όχι. Δεν μπορεί να εφαρμοστεί άμεση δημοκρατία κατά τα πρότυπα των αρχαίων.

      Μπορούμε όμως να εμπνευστούμε από τους αρχαίους και να σκεφτούμε κάτι δικό μας που να ταιριάζει με το επίπεδο μας και τις συνθήκες που επικρατούν:

      ΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΚΡΙΣΗ
      και
      ΕΝΑ ΟΡΑΜΑ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙΣ

      Διαγραφή
  6. Το ισοκρατικό σύστημα προυποθέτει ταυτότητες συναντιλήψεων σε βασικά θέματα ζωτικής σημασίας, όσο περισσότερα είναι αυτά τόσο ευρύτερη είναι η ισοκρατία.
    Σέ μία ομήγυρη επιλεγμένης συμμετοχής (στενή παρέα) η ισοκρατία και συναποφάσιση είναι ισχυρότερη απ' ότι σε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου όπου συναθροίζεται κάθε καρυδιάς..
    Όσο πολυαριθμώτερες είναι οι κοινωνίες τόσο περισσότερο απονευρώνεται η αξία της ισοτιμίας... πώς να αποφασίσω εγώ γιά έναν εσκιμώο και αυτός γιά εμένα και επί ποίου θέματος, πλην κάποιων βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων;
    Στην πόλη κράτος όλοι μεταξύ τους γνωρίζονται και αλληλοελέγχονται έτσι η εκκλησία του δήμου (άμεση δημοκρατία) είναι σαφώς πιό επιτυχώς εφαρμόσιμη... όπως ακόμη περισσότερο είναι σε μία "στρογγυλή τράπεζα"... το πολύ νά υπάρχει, γιά πρακτικούς λόγους, κάποιος "Primus inter pares".
    Εάν επιθυμούμε ατόφια συμμετοχική δημοκρατία πρέπει πρωτίστως να συμφωνήσουμε στα εκ των ων ουκ άνευ αναλλοίωτα και αναθεώρητα συστατικά της... και δεν νομίζω πως είναι πολύ πρακτικό το ένα "μαγαζί", εκεί είναι το κλειδί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θά διαφωνήσω μέ τόν αγαπητό Μορφέα καί τόν αγαπητό θαλαμοφύλακα. Όταν ό Εφιάλτης έκανε τήν επανάσταση καί πήρε τήν διακυβέρνηση από τούς Ολιγαρχικούς, οί πολίτες τών Αθηνών, ήταν σέ πολύ χειρότερη κατάσταση απ`ότι οί Έλληνες σήμερα. Οί ολιγαρχικοί τούς είχαν εξαθλιώσει καί οί πολίτες δέν είχαν στόν Ήλιο μοίρα. Οί φτωχή καί ή μεσαία τάξη υπέφεραν. Εάν δέν ήταν ό Σόλων νά κάνει τήν Σεισάχθεια, θά ήταν σκλάβοι στήν ίδια τήν πόλη τους. Όταν λοπόν έκανε τήν επανάσταση ό Εφιάλτης τού Σοφονίδους, έδωσε όλη τήν διαχείρηση καί τήν διακυβέρνηση στούς πολίτες, καί εκείνοι έπραξαν αυτό πού τούς είχε υποδείξει νά κάνουν, ό Εφιάλτης. Εάν λοιπόν προκύψει μέ κάποιον τρόπο οί Έλληνες νά κάνουν τήν μεγάλη αυτήν επανάσταση-ανατροπή, θά υπάρξει καί πάλι ή ίδια κατάσταση όπως καί στήν Αθήνα τών προγόνων μας. Αρκεί οί πολίτες νά κατανοήσουν ότι όλα όλα κόμματα εξυπηρετούν τήν κλεπτοκομματοκρατική ολιγαρχία καί ενωθούν νά ρίξουν αυτό τό σάπιο σύστημα καί νά επανακαθιερώσουν τό πολίτευμα τής Πραγματικής Δημοκρατίας, τήν Αθηνα'ί'κη Δημοκρατία.
    Στήν Δημοκρατία δέν χωρούν κόμματα καί συνδικάτα, αφού οί πολίτες όλοι μαζί συναποφασίζουν γιά τό μέλλον τους.
    Φιλικά
    Αργύριος Μαρινάκης Έλλην Πολίτης
    https://eleftheriellas.blogspot.gr/2016/10/blog-post_13.html?spref=fb

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η επίσκεψη σας στο Θαλαμοφύλακα με τιμά ιδιαίτερως.

Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι τρολλιές, οι κουτσουλιές και οι ύβρεις.

Τα υπόλοιπα θα μείνουν για πάντα εδώ, εκτεθειμένα σε κοινή θέα, γι αυτό πριν πατήσετε το κουμπί "Υποβολή", παρακαλώ να ξαναδιαβάσετε αυτό που γράψατε.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Η ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΑΣΥΛΙΑ ΚΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΕΥΘΥΝΗΣ ΑΠΟΥΡΓΩΝ;

Αρχειοθήκη ιστολογίου