"Όταν
επικρίνουμε ή επαινούμε την ανατροφή κάποιου και λέμε ότι είναι
πεπαιδευμένος ή απαίδευτος, μερικές φορές χρησιμοποιούμε τον πρώτο όρο
και για ανθρώπους που ξέρουνε καλά το επάγγελμά τους - τους ναυτικούς ή
τους έμπορους ή και άλλους.
Ας δεχτούμε όμως, για χάρη της συζήτησης,
ότι δεν εννοούμε αυτό το πράγμα αλλά την παιδεία που από την παιδική
ηλικία οδηγεί τον άνθρωπο στην αρετή και του προκαλεί ισχυρή επιθυμία να
γίνει ένας τέλειος πολίτης που ξέρει να κυβερνά ή να κυβερνιέται
σύμφωνα με το δίκαιο.
Θα ήθελα να ξεχωρίσουμε αυτό το είδος της τροφής
από τις υπόλοιπες και να την θεωρήσουμε πραγματικά την μόνη παιδεία.
Αντίθετα, την παιδεία που αποβλέπει στην απόκτηση χρημάτων ή δύναμης ή
σοφίας χωρίς λογική και δικαιοσύνη, θα πρέπει να την θεωρούμε ανελεύθερη
και βάναυση – κάτι δηλαδή που δεν αξίζει να ονομάζουμε Παιδεία.
ΠΛΑΤΩΝ - ΝΟΜΟΙ
"νῦν γὰρ ὀνειδίζοντες ἐπαινοῦντές θ’ ἑκάστων τὰς τροφάς, λέγομεν ὡς τὸν μὲν πεπαιδευμένον ἡμῶν ὄντα τινά, [643e] τὸν δὲ ἀπαίδευτον ἐνίοτε εἴς τε καπηλείας καὶ ναυκληρίας καὶ ἄλλων τοιούτων μάλα πεπαιδευμένων σφόδρα ἀνθρώπων· οὐ γὰρ ταῦτα ἡγουμένων, ὡς ἔοικ’, εἶναι παιδείαν ὁ νῦν λόγος ἂν εἴη, τὴν δὲ πρὸς ἀρετὴν ἐκ παίδων παιδείαν, ποιοῦσαν ἐπιθυμητήν τε καὶ ἐραστὴν τοῦ πολίτην γενέσθαι τέλεον, ἄρχειν τε καὶ ἄρχεσθαι ἐπιστάμενον μετὰ δίκης. ταύτην [644a] τὴν τροφὴν ἀφορισάμενος ὁ λόγος οὗτος, ὡς ἐμοὶ φαίνεται, νῦν βούλοιτ’ ἂν μόνην παιδείαν προσαγορεύειν, τὴν δὲ εἰς χρήματα τείνουσαν ἤ τινα πρὸς ἰσχύν, ἢ καὶ πρὸς ἄλλην τινὰ σοφίαν ἄνευ νοῦ καὶ δίκης, βάναυσόν τ’ εἶναι καὶ ἀνελεύθερον καὶ οὐκ ἀξίαν τὸ παράπαν παιδείαν καλεῖσθαι. "
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναρωτιέμαι αν έστω και ένα από τα λαμόγια που ανέλαβαν την "μόρφωση" των παιδιών μας, έχει διαβάσει έστω και ένα έργο απο την αρχαία Ελληνική γραμματεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι νόμοι είναι η συνέχεια και διόρθωση των "ακροτήτων" της πολιτείας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχουν τόσο χρήσιμα εναύσματα Εκεί μέσα...που θα μας έδιναν λύσεις σε πολλά αδιέξοδα που ζούμε σήμερα.