Παρασκευή, 28 Ιανουαρίου 2011

ΔΙΟΓΕΝΗΣ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ

Ο Διογένης ήταν ένας φιλόσοφος επαναστάτης της εποχής του (400 – 325 π.Χ.). Οι ρήσεις και τα “κατορθώματα” του είναι αγκάθι για τον “ανθρώπινο πολιτισμό” και συνεχίζουν να είναι όσο υπάρχουν μεγάλοι Αλέξανδροι.

 

 

 


Συνάντηση Διογένη Κυνικού μετά Μακεδόνος Βασιλέως Αλεξάνδρου

Σύντομο Ιστορικό της συνάντησης

Ο Διογένης είχε συλληφθεί αιχμάλωτος και κατάληξε στα δουλοπάζαρα στην Κόρινθο. Ο Ξενιάδης, πλούσιος, αριστοκράτης της εποχής είδε τον Διογένη και θέλησε να τον αγοράσει. Συζήτησε με τον δουλέμπορο και ο δουλέμπορος πλησίασε τον Διογένη και του λέγει. “Αυτός ενδιαφέρεται να σε αγοράσει, τί δουλειά ξέρεις να κάνεις να του πώ;” Ο Διογένης με λογοπαίγνιο απαντά “Ανθρώπων Άρχων”. Το λογοπαίγνιο αυτό, ενός δούλου που δήλωνε “άρχων ανθρώπων” άρεσε στον Ξενιάδη που χαμογέλασε και τον αγόρασε, αφού αντιλήφθηκε τις δύο έννοιες που με οξυδέρκεια έθεσε ο Διογένης. “Διοικώ τους ανθρώπους και διδάσκω στους ανθρώπους αρχές”. Ο Ξενιάδης ανάθεσε στον Διογένη την διδασκαλία των παιδιών του, και έτσι ο Διογένης έμεινε στο Κράθειον, ένα προάστιο της Κορίνθου.
Ο Μέγας Αλέξανδρος είχε ένα εκπαιδευτή, τον Λεωνίδα, που ήταν μυημένος στην κυνική φιλοσοφία. Γνώστης της κυνικής φιλοσοφίας ο Αλέξανδρος γνώριζε για τον Διογένη τον Κύνα, για τα διδάγματά του, το ύφος και το πνεύμα του. Όταν ο Αλέξανδρος ήταν στη Κόρινθο, ήθελε να γνωρίσει τον Διογένη και έστειλε ένα υπασπιστή του να βρει τον Διογένη που ήταν στο Κράθειο, και να του τον παρουσιάσει. Αφού ο υπασπιστής τον εντόπισε, του είπε: “Σε ζητεί ο Βασιλεύς Αλέξανδρος να σε δει”. Ο Διογένης απάντησε “Εγώ δεν θέλω να τον δώ. Εάν θέλει αυτός εάς έρθει να με δει”. Και πράγματι, ο βασιλεύς Αλέξανδρος πήγε να δει τον Διογένη.




Η συνάντηση
Τον πλησιάζει ο Αλέξανδρος και του λέγει “Είμαι ο Βασιλεύς Αλέξανδρος”. Ο Διογένης ατάραχος απαντά “Και γώ είμαι ο Διογένης ο Κύων”. Ο Μέγας Αλέξανδρος απορεί και του λέγει “Δεν με φοβάσαι;” Ο Διογένης απαντάει “Και τι είσαι; Καλό ή κακό;”. Ο Αλέξανδρος μένει σκεπτικός. Δεν μπορεί ένας βασιλεύς να πει ότι είναι κακό, και άμα είναι καλό, γιατί κάποιος να φοβάται το καλό; Αντί να απαντήσει ο Αλέξανδρος τον ερωτά εκ νέου “Τι χάρη θες να σου κάνω;” Και ο Διογένης ξανά με λογοπαίγνιο απαντά “Αποσκότισόν με”. Βγάλε με δηλαδή από το σκότος, την λήθη, και δείξε μου την αλήθεια. Με το έξυπνο λογοπαίγνιο του Διογένη, η απάντηση του μπορεί και να εννοηθεί έως “Σταμάτα να μου κρύβεις τον ήλιο”, καθώς οι κυνικοί πίστευαν πώς η ευτυχία του ανθρώπου βρίσκετε στη λιτότητα, στη ζεστασιά του ήλιου και δεν ζητεί τίποτα από τα υλικά πλούτη. Μόλις το άκουσε αυτό ο Αλέξανδρος είπε το περίφημο:”Εάν δεν ήμουν Αλέξανδρος, θα ήθελα να ήμουν Διογένης”.

Ο Μέγας Αλέξανδρος και ο Διογένης είχαν μια μακρά συζήτηση με μεγάλη σημασία που σώθηκε από τον Δίονα τον Πλουσαραίο. Σε αυτή, ο Διογένης εξηγεί στον Αλέξανδρο πότε ένας Βασιλέας είναι ωφέλιμος. Ο Διογένης αποδίδει την ωφελιμότητα ενός βασιλιά στο “Εάν είναι ωφέλιμος στο λαό”. Για να δώσει ένταση σε αυτόν τον ισχυρισμό του λέει. “Εάν κατακτήσεις όλη την Ευρώπη και δεν ωφελήσεις τον λαό, τότε δεν είσαι ωφέλιμος. Εαν κατακτήσεις όλη την Αφρική και την Ασία και δεν ωφελήσεις το λαό, πάλιν δεν είσαι ωφέλιμος. Ακόμα και εάν περάσεις τις στήλες του Ηρακλέους και διανύσεις όλο τον ωκεανό και κατακτήσεις αυτή την ήπειρο που είναι μεγαλύτερα της Ασίας και δεν ωφελήσεις τον λαό, πάλι δεν είσαι ωφέλιμος γιατί δεν ωφελείς το σύνολο”.


Ρητά
ΟΠΩΣ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΥΝΗΘΙΣΕΙ ΝΑ ΖΟΥΝ ΜΕ ΗΔΟΝΕΣ, ΕΝΟΧΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΤΟΥΣ, ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΥΝΗΘΙΣΕΙ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΘΕΤΟ ΤΡΟΠΟ ΖΩΗΣ, ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΝ ΤΙΣ ΗΔΟΝΕΣ

Ο ΥΠΕΡΤΑΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Η ΜΟΝΗ ΣΩΣΤΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΡΥΘΜΙΖΕΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ

ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ ΠΡΟΣΕΥΧΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΥΓΕΙΑ, ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΟΜΩΣ ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΝΟΥΝ

Η ΦΙΛΑΡΓΥΡΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΚΟΣ ΓΙΑΤΙ ΟΤΑΝ ΕΡΧΕΤΑΙ ΔΕΝ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΜΕ

πηγές:
wikipedia
mousa.gr
Το είδα στο nigthpress.wordpress.com

5 σχόλια:

  1. Παρα πολυ ωραιο το κειμενο Θαλαμοφυλακα!!! Μπραβο!!! Ενα κομματι ομως μου κινησε την περιεργια και θα ηθελα αν μπορεις να με βοηθησεις... Λεει μεταξυ αλλων ο Διογενης στον Μ.Αλεξανδρο : << Ακόμα και εάν περάσεις τις στήλες του Ηρακλέους και διανύσεις όλο τον ωκεανό και κατακτήσεις αυτή την ήπειρο που είναι μεγαλυτέρα της Ασίας και δεν ωφελήσεις τον λαό, πάλι δεν είσαι ωφέλιμος γιατί δεν ωφελείς το σύνολο..>>
    Ερωτηση: Οι στηλες του Ηρακλεους τοποθετουνται (απ'ότι μας εμαθαν στο σχολειο τουλαχιστον) στο Γιβραλταρ. Που ηξερε ο Διογενης (και ο καθε Διογενης) οτι υπαρχει μετα τις στηλες του Ηρακλεους (Γιβραλταρ) και αφου διασχισεις τον ωκεανο (Ατλαντικος) <<...ήπειρος που είναι μεγαλυτέρα της Ασίας...>> δηλαδη η Αμερικη το 300 π.Χ. περιπου;;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εχω ακουσει αλλα δεν ειμαι και 100% σιγουρος πως η λεξη Ναβαχος προερχεται απο τη λεξη Ναυαγος...

      Διαγραφή
  2. Hξεραν Νικο
    ταξιδευαν.
    Πηγαν σχεδον παντου οι αρχαιοι
    ειναι ιστορικα αποδεδειγμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πράγματι η αναφορά που κάνεις φίλε Νίκο, μας επιτρέπει να υποψιαστούμε ότι οι αρχαίοι γνώριζαν για την Αμερική.

    Και υποψιάζομαι ότι και σήμερα κάποιοι γνωρίζουν ότι οι αρχαίοι γνώριζαν. Και δε μας το λένε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΜΑ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑΝ ΠΡΩΤΟΙ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΙ ΕΝΤΟΠΙΣΑΝ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΗΠΕΙΡΟΥΣ.
    ΑΝ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΠΑΝΤΟΥ ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΟΝΟΜΑΤΑ.
    ΤΥΧΑΙΟ;ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ ΔΙΟΤΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΔΕΝ ΔΟΘΗΚΑΝ ΤΩΡΑ ΑΛΛΑ ΠΡΟ ΧΙΛΙΑΔΩΝ ΕΤΩΝ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η επίσκεψη σας στο Θαλαμοφύλακα με τιμά ιδιαίτερως.

Τα μόνα σχόλια που σβήνω είναι οι τρολλιές, οι κουτσουλιές και οι ύβρεις.

Τα υπόλοιπα θα μείνουν για πάντα εδώ, εκτεθειμένα σε κοινή θέα, γι αυτό πριν πατήσετε το κουμπί "Υποβολή", παρακαλώ να ξαναδιαβάσετε αυτό που γράψατε.

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Η ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΑΣΥΛΙΑ ΚΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΠΕΡΙ ΕΥΘΥΝΗΣ ΑΠΟΥΡΓΩΝ;

Αρχειοθήκη ιστολογίου